Skip to main content

AKTYWNOŚĆ

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA:

Regularna aktywność fizyczna jest podstawą profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego. Przygotowane zestawy ćwiczeń są skomponowane w sposób, który pozwoli osobom w wieku 40+ dobrać odpowiednią intensywność ćwiczeń do ich predyspozycji.

Osoby prowadzące głównie siedzący tryb życia powinny zacząć od ćwiczeń z kategorii „Lekkie”.

Osoby, które mają do czynienia z umiarkowaną aktywnością fizyczną, mogą wybrać zestaw „Średni”.

Natomiast dla osób, które regularnie uprawiają sport zalecane są ćwiczenia z kategorii „Zaawansowane”.

Zgodnie z aktualnymi wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego u wszystkich dorosłych w każdym wieku zaleca się:

1

  • ≥ 30 min/dobę przez 5 dni w tygodniu wysiłku o umiarkowanej intensywności (tj. 150 min / tydzień)
  • lub 15 min / dobę przez 5 dni w tygodniu intensywnego wysiłku (tj. 75 min/tydzień)
  • lub połączenie obu rodzajów aktywności w sesji powyżej 10 minut, a u osób niewytrenowanych odpowiednie mogą być krótsze sesje poniżej 10 minut / dobę przez 5 dni w tygodniu

Należy pamiętać, że na wysiłek fizyczny składają się długotrwałe, rytmiczne ruchy dużych partii mięśniowych np. obejmujące także codzienną aktywność: jazda na rowerze, spacer szybkim krokiem, bieganie, nordic walking, pływanie, prace w ogrodzie.

Osoby otyłe, z problemami neuromotorycznymi, ze schorzeniami układu kostno-stawowego, po przebytych operacjach, z chorobami układu oddechowego przed rozpoczęciem treningów powinny skonsultować zaproponowane ćwiczenia z lekarzem, ponieważ mogą być one nie wskazane w przypadku powyższych schorzeń.

Pamiętaj! Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń poczujesz się źle, niezwłocznie przerwij ćwiczenie, ustabilizuj oddech i napij się wody. Nie wykonuj ćwiczeń ponad swoje możliwości, a w skrajnych przypadkach skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu.

Wskazania do zaprzestania ćwiczeń(2):

  • ból w klatce piersiowej
  • istotna nasilająca się duszność
  • zaburzenia równowagi
  • zblednięcie powłok ciała, obfite poty lub nasilająca się sinica
  • kurcze mięśni kończyn dolnych, chromanie przestankowe

(1) Wytyczne ESC dotyczące prewencji chorób układu sercowo-naczyniowego w praktyce klinicznej w 2016 roku; Kardiologia Polska 2016; 74, 9: 821–936

(2) REKOMENDACJE W ZAKRESIE REALIZACJI KOMPLEKSOWEJ REHABILITACJI KARDIOLOGICZNEJ; Stanowisko Ekspertów Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego