Skip to main content
Aktualności

Zdrowe jelita - zdrowe serce

Przez żołądek do serca – mówi stare porzekadło, odnosząc się do uwodzenia przy pomocy pysznych potraw. To powiedzenie można jednak interpretować również przez pryzmat zdrowia. Okazuje się, że praca układu pokarmowego – którą warunkuje to, co jemy – ma wpływ na funkcjonowanie serca. Konkretnie chodzi o jelita i zamieszkujące je bakterie, które mogą mieć korzystny bądź szkodliwy wpływ na układ krążenia.

Dłonie ułożone w kształcie serca na brzuchu

Jelita a serce – przegląd badań

Bakterie jelitowe są bardzo ważnym elementem ekosystemu mikrobiologicznego w jelitach. Jelita są skolonizowane przez 1014 mikroorganizmów, a to prawie 10 razy więcej niż liczba komórek w ciele człowieka. Bakterie w jelitach odgrywają istotną rolę w organizmie, dostarczając niezbędnych składników odżywczych, syntezując witaminę K czy wspomagając trawienie celulozy. Mogą one być także potencjalnie szkodliwe gdy flora w jelitach ulegnie zmianie na skutek chorób, stresu i złych nawyków żywieniowych.

Niektóre choroby jelitowe mogą być powiązane ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób serca. W jednym z ostatnich badań przeprowadzonych w Finlandii stwierdzono, że choroba sercowo – naczyniowa występowała znacznie częściej u pacjentów z nieswoistym zapaleniem jelit w porównaniu z grupą kontrolną2. Co ciekawe, u tych pacjentów zwykle nie obserwowano typowychczynników ryzyka charakterystycznych dla chorób serca2.

Naukowcy podsumowali, że związek pomiędzy niewydolnością serca a jelitami w niektórych przypadkach może być nawet błędnym kołem. Niewydolność serca najprawdopodobniej związana jest z obrzękiem błony śluzowej jelita, co w rezultacie upośledza funkcje bariery jelitowej. Efektem tego może być zwiększone przenoszenie bakterii i endotoksyn przez ściany jelita do układu krążenia, a tym samym wystąpienie zaostrzonej choroby serca2.

Jak poprawić pracę jelit?

Warto zatem poprawić pracę naszych jelit, by cieszyć lepszym samopoczuciem, ale też obniżyć ryzyko chorób serca. Jak to zrobić? Jest kilka sposobów. Należą do nich:

  • Jedz posiłki regularnie. Twoje jelita pracują lepiej, gdy jedzenie spożywasz w o tych samych porach każdego dnia i w regularnych odstępach czasu
  • Staraj się spożywać posiłki w podobnych ilościach każdego dnia
  • Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia dla Twoich jelit, ponieważ jest związany z ich stymulacją
  • Twoja dieta powinna być bogata w błonnik
  • Staraj się ograniczyć spożycie kofeiny
  • Pij dziennie minimum 8 szklanek wody, zwłaszcza gdy Twoja dieta jest bogata w błonnik.

1 Impacts of Gut Bacteria on Human Health and Diseases; Int. J. Mol. Sci. 2015, 16, 7493-7519

2 The heart and the gut; European Heart Journal (2014) 35, 426–430

3 Healthy Bowel Habits; University of Michigane

To również może Cię zainteresować

Miażdżyca

Miażdżyca

Miażdżyca: Czym jest, jakie są jej przyczyny i skutki? Czy można jej zapobiec?Miażdżyca (arteroskleroza) jest chorobą, której powikłania (takie, jak choroba wieńcowa, udar mózgu) stanowią najczęstszą

CZYTAJ WIĘCEJ

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia i jaki ma wpływ na układ krążenia?Profilaktyka chorób układu krążenia ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju wielu chorób oraz ich następstw. Zdrowy tryb życia

CZYTAJ WIĘCEJ

Udar mózgu

Udar mózgu

Udar mózgu: objawy, przyczyny, leczenie, skutki. Czy można mu zapobiegać?Udar mózgu to trzecia co do częstości przyczyna zgonów po 40. roku życia, a także najczęstsza przyczyna powstawania

CZYTAJ WIĘCEJ