Skip to main content
Aktualności

Śpij na zdrowie

Sen regeneruje nasz organizm, a jego jakość wpływa na ogólny stan zdrowia. To dzięki niemu mózg może funkcjonować każdego dnia na wysokich obrotach. Zbyt krótki sen może wywołać szereg dolegliwości, ale – co ciekawe – także zbyt długi nie jest wskazany. Optymalna długość snu to 7 do 8 godzin na dobę. Warto też docenić rolę drzemki w zwiększaniu produktywności i wydajności pracy mózgu.

Śpiąca starsza para

Skutki zbyt krótkiego snu

Brak snu lub zbyt krótki sen może obniżać zdolność koncentracji, wydajność funkcjonowania mózgu oraz pogarszać pamięć. Potwierdziły to chociażby badania na stażystach medycznych w USA. Grupa, która pracowała ciężko i nie wysypiała się odpowiednio, popełniała o 36% więcej błędów w praktyce lekarskiej od grupy, która regularnie przesypiała noce2. Inne badanieukazało wyraźną zależność między długością snu a poziomem cukru we krwi. Mężczyźni, którzy przez 6 dni z rzędu spali jedynie 4 godziny na dobę, mieli objawy poprzedzające cukrzycę. Po przespaniu normalnie kolejnego tygodnia, objawy ustąpiły. Wyniki te sugerują, że krótki sen może podwyższyć ryzyko zachorowania na cukrzycę3.

Sen a choroby serca

Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazało, że współczynnik umieralności z powodu chorób sercowo-naczyniowych był najwyższych u tej grupy badanej, która pracowała 67 godzin tygodniowo lub więcej. Podobne wyniki badań otrzymano także w innych krajach. Badacze ze Szwecji, Danii oraz Holandii wykazali, że wydłużony czas pracy jest powiązany z zawałem serca4. Natomiast badanie przeprowadzone w Japonii wykazało, że osoby pracujące po 11 godzin dzienne mają większe ryzyko wystąpienia zawału serca4. W związku z powyższym można wysunąć wniosek, że zbyt krótki sen związany z pracą w godzinach nadliczbowych może wiązać się z ryzykiem zawału serca4.

Inne badania z kolei donoszą, że sen przez 5 godzin lub mniej zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego4.

Podsumowując analizy wielu badań wskazują, że osoby śpiące za mało są znacznie bardziej narażone na choroby serca niż te, którą śpią po 7-8 godzin każdej nocy. Istnieje kilka biologicznych wyjaśnień dla tej zależności. Jedno z nich głosi, że zaburzenia snu mogą zwiększać aktywność układu współczulnego, częstość skurczu mięśni gładkich w ścianach naczyń krwionośnych oraz zatrzymanie soli w organizmie4.

A co z drzemkami?

Sjesta - powszechny zwyczaj na południu Europy, u nas uważana jest raczej za objaw lenistwa. Niesłusznie, bo drzemki, jak się okazuje, mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Drzemanie w ciągu dnia poprawia nastrój, a także może redukować zmęczenie. Według przewodnika opublikowanego przez National Heart, Lung, and Blood Institute, drzemać nie powinniśmy po godzinie 15.00, ponieważ możemy mieć problemy z zaśnięciem w nocy.

1 Seven to Eight Hours of Sleep a Night Is Associated with a Lower Prevalence of the Metabolic Syndrome and reduced Overall Cardiometabolic Risk in Adults”; Jean-Philippe Chaput i wsp.; September 2013 | Volume 8 | Issue 9 | e72832

2 Effect of Reducing Interns’ Work Hours on Serious Medical Errors in Intensive Care Units”; Christopher P. i wsp.; The New England Journal of Medicine

3 Impact of sleep debt on metabolic and endocrine function”; Karine Spiegel, Rachel Leproult, Eve Van Cauter; THELANCET,Vol 354

4 Sleep Duration as a Risk Factor for Cardiovascular Disease- a Review of the Recent Literature; Michiaki Nagai; Current Cardiology Reviews, 2010, 6, 54-61

5 Sleep duration predicts cardiovascular outcomes: a systematic review and meta-analysis of prospective studies; European Heart Journal (2011) 32, 1484–1492

To również może Cię zainteresować

Miażdżyca

Miażdżyca

Miażdżyca: Czym jest, jakie są jej przyczyny i skutki? Czy można jej zapobiec?Miażdżyca (arteroskleroza) jest chorobą, której powikłania (takie, jak choroba wieńcowa, udar mózgu) stanowią najczęstszą

CZYTAJ WIĘCEJ

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia i jaki ma wpływ na układ krążenia?Profilaktyka chorób układu krążenia ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju wielu chorób oraz ich następstw. Zdrowy tryb życia

CZYTAJ WIĘCEJ

Udar mózgu

Udar mózgu

Udar mózgu: objawy, przyczyny, leczenie, skutki. Czy można mu zapobiegać?Udar mózgu to trzecia co do częstości przyczyna zgonów po 40. roku życia, a także najczęstsza przyczyna powstawania

CZYTAJ WIĘCEJ