Skip to main content
Aktualności

Dieta dla serca

Jesteśmy tym, co jemy – to hasło w szczególności dobrze obrazuje relację między dietą a zdrowym sercem. W celu uniknięcia chorób sercowo - naczyniowych, konieczne jest wyeliminowanie pewnych produktów z diety i zastąpienie ich zdrowszymi. Czego powinniśmy unikać w diecie, a co jadać częściej, jeśli zależy nam na mocnym i zdrowym sercu?

Składniki diety ułożone w kształcie serca

Ogranicz tłuszcze zwierzęce

Ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych, które są źródłem kwasów nasyconych jest nieodzownym warunkiem profilaktyki zawału serca. Dowody z badań klinicznych wskazują na to, że ryzyko chorób sercowo-naczyniowych zmniejsza się od 2 do 3%, gdy kwasy tłuszczowe nasycone w ilości odpowiadającej już 1% wartości energetycznej posiłku, zastąpi się wielonienasyconymi kwasami tłuszczowym1.

Wyeliminuj z diety tłuszcze trans

Tłuszcze trans to grupa kwasów tłuszczowych, które powstają w wyniku utwardzenia olejów roślinnych. Występują w wielu produktach codziennej diety, poczynając od chleba, a kończąc na daniach smażonych. Głównym źródłem tego rodzaju tłuszczów szkodliwych dla zdrowia są margaryny, dania typu fast – food, słone przekąski. Badania potwierdzają, że spożycie tłuszczy trans znacząco zwiększa ryzyko chorób sercowo – naczyniowych. Jedno z nich wykazało, że zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych z grupy trans o ilość odpowiadającą 2% łącznej wartości energetycznej pożywienia powoduje zwiększenie ryzyka choroby serca aż o 23%1. Według wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego kwasy tłuszczowe typu trans powinny stanowić mniej niż 1% wartości eneregetycznej pożywienia1 – im mniej, tym lepiej.

Nie dosalaj potraw

Wpływ spożycia sodu na ciśnienie tętnicze jest dobrze znany badaczom. Wnioski są jasne – zbyt duże spożycie sodu ma niekorzystny wpływ na układ sercowo – naczyniowy. Oszacowano, że zmniejszenie spożycia  sodu o 1 gram na dzień wpływa korzystnie na obniżenie skurczowego ciśnienia krwi o 3,1 mm/Hg u osób z nadciśnieniem oraz o 1,6 mm/Hg u osób z ciśnieniem prawidłowym1.  Symulacja przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych wykazała, że zmniejszenie spożycia soli o 3 gramy dziennie spowodowałoby zmniejszenie zapadalności na choroby układu krążenia nawet o blisko 10% a zapadalności na udar mózgu o 7%1. Pamiętaj, że zalecane maksymalne, dzienne spożycie soli to 5 gram1 – czyli jedna łyżeczka, a sól znajduje się także w produktach przetworzonych, które kupujemy na co dzień oraz w przekąskach.

Alkohol – czerwone wino w odpowiednich ilościach

Wyniki badań epidemiologicznych wskazują na pozytywny wpływ umiarkowanego spożycia alkoholu na rozwój chorób sercowo-naczyniowych. Chodzi tu głównie o czerwone wino. Według badań czerwone wino przynosi korzystne efekty w kontekście chorób serca, co może wynikać z działania zawartych w nim polifenoli (zwłaszcza resweratarolu1). Polifenole to fitozwiązki, które są przedmiotem licznych badań biochemicznych i klinicznych2. Wiele z tych badań wskazuje, że dieta bogata w związki polifenolowe korzystnie wpływa na zdrowie, zmniejszając ryzyko zapadalności na choroby układu krążenia, cukrzycę, nowotwory oraz osteoporozę2. Europejskie wytyczne zalecają aby w celu zmniejszenia ryzyka chorób przewlekłych ograniczyć spożycie alkoholu do 10 gram dziennie w przypadku kobiet oraz 20 gram dziennie w przypadku mężczyzn1.

Błonnik przyjacielem serca

Błonnik wykazuje cechy pożądane przy profilaktyce serca. Mimo, że mechanizm tego efektu nie jest w pełni wyjaśniony przez naukowców, jedno jest pewne – zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych1. Spożycie błonnika zmniejsza poziom glukozy oraz stężenie cholesterolu całkowitego we krwi1.  Znajdziemy go w żytnim chlebie razowym, pełnoziarnistym pieczywie, otrębach pszennych, kaszach i warzywach (np. białej fasoli, szpinaku) oraz owocach (suszonych figach, jabłkach).

PP-POL-POL-0028

  1. Europejskie wytyczne dotyczące zapobiegania chorobom serca i naczyń w praktyce klinicznej na 2012 rok; Kardiologia Polska 2012; 70 (supl. I)
  2. Polifenole w profilaktyce chorób cywilizacyjnych; Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych, Wydział Zdrowia Publicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny, Katowice

To również może Cię zainteresować

Miażdżyca

Miażdżyca

Miażdżyca: Czym jest, jakie są jej przyczyny i skutki? Czy można jej zapobiec?Miażdżyca (arteroskleroza) jest chorobą, której powikłania (takie, jak choroba wieńcowa, udar mózgu) stanowią najczęstszą

CZYTAJ WIĘCEJ

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia i jaki ma wpływ na układ krążenia?Profilaktyka chorób układu krążenia ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju wielu chorób oraz ich następstw. Zdrowy tryb życia

CZYTAJ WIĘCEJ

Udar mózgu

Udar mózgu

Udar mózgu: objawy, przyczyny, leczenie, skutki. Czy można mu zapobiegać?Udar mózgu to trzecia co do częstości przyczyna zgonów po 40. roku życia, a także najczęstsza przyczyna powstawania

CZYTAJ WIĘCEJ