Skip to main content
Aktualności

6 kroków do opanowania stresu

Stres to współcześnie jedna z głównych przyczyn zapadalności na niektóre choroby serca. Chroniczny stres wywołuje objawy psychosomatyczne i potrafi w znaczący sposób pogorszyć jakość życia. Jak opanować stres? Sześć opisanych poniżej kroków pozwoli okiełznać go zarówno doraźnie jak i długotrwale – o ile wprowadzisz je w życie z odpowiednią regularnością.

Zestresowany mężczyzna pomiędzy dwoma megafonami

Zidentyfikuj stresory

Stresor to czynnik zagrożenia, który wywołuje konieczność działania, walki lub ucieczki. U każdego może być to co innego. Jednym ze stresorów może być praca2. Warto w związku z tym zadać sobie bardziej szczegółowe pytania. Na przykład: co cię stresuje w pracy? Wymagający szef, natłok obowiązków, brak bycia docenianym, duże kary za pomyłki, niejasne obowiązki czy zadania nie do wykonania? Może przynajmniej część z tych sytuacji da się wyeliminować – poprzez rozmowę z przełożonymi, lepszą organizację pracy własnej lub zmianę własnego podejścia3.

Naucz się szybko odpowiadać na stres

Stres staje się problemem, jeśli jest długotrwały, a organizm nie jest w stanie wrócić już do stanu relaksu i rozluźnienia. Dlatego tak ważne jest, by działać od razu i dzięki temu szybko niwelować niekorzystny wpływ stresu. Gdy pojawiają się stresory i czujesz, jak ciało się spina, spróbuj relaksacyjnego głębokiego oddychania z użyciem przepony. Inną ekspresową metodą walki ze stresem jest zrobienie sobie krótkiej przerwy od obowiązków – nie na papierosa, ale na przykład na krótki choćby dziesięciominutowy spacer. Jeśli jest taka możliwość, warto wyjść na dwór, zaparzyć sobie ziołową herbatę albo choć na chwilę włączyć ulubioną relaksującą muzykę3.

Wprowadź organizację czasu

Bardzo często stresuje nas natłok obowiązków i problem z wyrabianiem się z zadaniami. Pomocny może być skuteczny system planowania – listy kontrolne, kalendarz z zaplanowanymi zadaniami, aplikacje do organizacji pracy czy ustalanie listy priorytetów3. Próbujmy różnych metod i szukajmy najlepszej dla siebie. Jedno jest pewne - odcięcie się od social mediów i wyłączenie telefonu na czas pracy pozwoli skupić się na szybkim wykonaniu zadań. I jeszcze jedna rada. Zawsze na koniec dnia, tygodnia i miesiąca sprawdzaj, co udało się ci się wykonać i odhaczaj na liście dzięki temu wyraźnie wzrasta poziom satysfakcji.

Zadbaj o ciało

Ruch i zdrowa dieta pomogą uporać się ze stresem. Ćwicz przynajmniej 30 minut dziennie. Wystarczy szybki spacer lub jazda na rowerze – cokolwiek, co lubisz, byle regularniea2. Wprowadź zbilansowana dietę, bez tłustych, słodkich i wysoko przetworzonych posiłków. Pamiętaj też, by porządnie się wysypiać3.

Zadbaj o duszę

Odpowiednie podejście do problemu może zdziałać cuda. Zamiast mówić sobie: to był najgorszy dzień w życiu, można stwierdzić: dziś był trudny dzień, ale jutro będzie lepiej. Nie buduj w sobie negatywnych uczuć. Unikaj toksycznych ludzi, którzy narzekają, podcinają Ci skrzydła czy ostro oceniają3. Staraj się myśleć pozytywnie – to naprawdę można wyćwiczyć.

Wprowadź długofalowe rozwiązania

Medytacja, regularne ćwiczenia i prowadzenie dziennika to najlepsze sposoby na długoterminową walkę ze stresem. Medytacja może przyjmować na przykład postać rozciągania połączonego z głębokim oddychaniem w stylu jogi czy Tai Chi. Na koniec, podobno pisanie dziennika uspokaja i pozwala przelać stres dnia codziennego na kartki papieru. Może warto spróbować?

PP-POL-POL-0020

  1. Psychologiczne aspekty chorób kardiologicznych; Ewelina M Monastyrska, Oliwia Beck; Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2014, Tom 20, Nr 2, 141–144
  2. European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012); European Heart Journal (2012) 33, 1635–1701
  3. “Stres w pracy” Poradnik pracownika; Michał Gołcz; Państwowa Inspekcja Pracy
  4. Global Recommendations on Physical Activity for Health; World Health Organization 2010
  5. „Wierzę w szczęście” Beata Pawlikowska, Kurs pozytywnego myślenia

To również może Cię zainteresować

Miażdżyca

Miażdżyca

Miażdżyca: Czym jest, jakie są jej przyczyny i skutki? Czy można jej zapobiec?Miażdżyca (arteroskleroza) jest chorobą, której powikłania (takie, jak choroba wieńcowa, udar mózgu) stanowią najczęstszą

CZYTAJ WIĘCEJ

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia

Czym jest zdrowy tryb życia i jaki ma wpływ na układ krążenia?Profilaktyka chorób układu krążenia ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju wielu chorób oraz ich następstw. Zdrowy tryb życia

CZYTAJ WIĘCEJ

Udar mózgu

Udar mózgu

Udar mózgu: objawy, przyczyny, leczenie, skutki. Czy można mu zapobiegać?Udar mózgu to trzecia co do częstości przyczyna zgonów po 40. roku życia, a także najczęstsza przyczyna powstawania

CZYTAJ WIĘCEJ