Aktualności

Kobieta trzymająca okulary
20.02.2019

6 kroków do opanowania stresu

Stres to współcześnie jedna z głównych przyczyn zapadalności na niektóre choroby serca. Chroniczny stres wywołuje objawy psychosomatyczne i potrafi w znaczący sposób pogorszyć jakość życia. Jak opanować stres? Sześć opisanych poniżej kroków pozwoli okiełznać go zarówno doraźnie jak i długotrwale – o ile wprowadzisz je w życie z odpowiednią regularnością.


 
Zestresowany mężczyzna pomiędzy dwoma megafonami

Zidentyfikuj stresory

Stresor to czynnik zagrożenia, który wywołuje konieczność działania, walki lub ucieczki. U każdego może być to co innego. Jednym ze stresorów może być praca2. Warto w związku z tym zadać sobie bardziej szczegółowe pytania. Na przykład: co cię stresuje w pracy? Wymagający szef, natłok obowiązków, brak bycia docenianym, duże kary za pomyłki, niejasne obowiązki czy zadania nie do wykonania? Może przynajmniej część z tych sytuacji da się wyeliminować – poprzez rozmowę z przełożonymi, lepszą organizację pracy własnej lub zmianę własnego podejścia3.

 

Naucz się szybko odpowiadać na stres

Stres staje się problemem, jeśli jest długotrwały, a organizm nie jest w stanie wrócić już do stanu relaksu i rozluźnienia. Dlatego tak ważne jest, by działać od razu i dzięki temu szybko niwelować niekorzystny wpływ stresu. Gdy pojawiają się stresory i czujesz, jak ciało się spina, spróbuj relaksacyjnego głębokiego oddychania z użyciem przepony. Inną ekspresową metodą walki ze stresem jest zrobienie sobie krótkiej przerwy od obowiązków – nie na papierosa, ale na przykład na krótki choćby dziesięciominutowy spacer. Jeśli jest taka możliwość, warto wyjść na dwór, zaparzyć sobie ziołową herbatę albo choć na chwilę włączyć ulubioną relaksującą muzykę3.

 

Wprowadź organizację czasu

Bardzo często stresuje nas natłok obowiązków i problem z wyrabianiem się z zadaniami. Pomocny może być skuteczny system planowania – listy kontrolne, kalendarz z zaplanowanymi zadaniami, aplikacje do organizacji pracy czy ustalanie listy priorytetów3. Próbujmy różnych metod i szukajmy najlepszej dla siebie. Jedno jest pewne - odcięcie się od social mediów i wyłączenie telefonu na czas pracy pozwoli skupić się na szybkim wykonaniu zadań. I jeszcze jedna rada. Zawsze na koniec dnia, tygodnia i miesiąca sprawdzaj, co udało się ci się wykonać i odhaczaj na liście dzięki temu wyraźnie wzrasta poziom satysfakcji.

 

Zadbaj o ciało

Ruch i zdrowa dieta pomogą uporać się ze stresem. Ćwicz przynajmniej 30 minut dziennie. Wystarczy szybki spacer lub jazda na rowerze – cokolwiek, co lubisz, byle regularniea2. Wprowadź zbilansowana dietę, bez tłustych, słodkich i wysoko przetworzonych posiłków. Pamiętaj też, by porządnie się wysypiać3.

 

Zadbaj o duszę

Odpowiednie podejście do problemu może zdziałać cuda. Zamiast mówić sobie: to był najgorszy dzień w życiu, można stwierdzić: dziś był trudny dzień, ale jutro będzie lepiej. Nie buduj w sobie negatywnych uczuć. Unikaj toksycznych ludzi, którzy narzekają, podcinają Ci skrzydła czy ostro oceniają3. Staraj się myśleć pozytywnie – to naprawdę można wyćwiczyć.

 

Wprowadź długofalowe rozwiązania

Medytacja, regularne ćwiczenia i prowadzenie dziennika to najlepsze sposoby na długoterminową walkę ze stresem. Medytacja może przyjmować na przykład postać rozciągania połączonego z głębokim oddychaniem w stylu jogi czy Tai Chi. Na koniec, podobno pisanie dziennika uspokaja i pozwala przelać stres dnia codziennego na kartki papieru. Może warto spróbować?

 

PP-POL-POL-0020


1. Psychologiczne aspekty chorób kardiologicznych; Ewelina M Monastyrska, Oliwia Beck; Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2014, Tom 20, Nr 2, 141–144

2. European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012); European Heart Journal (2012) 33, 1635–1701

3. “Stres w pracy” Poradnik pracownika; Michał Gołcz; Państwowa Inspekcja Pracy

4.  Global Recommendations on Physical Activity for Health; World Health Organization 2010

5.  „Wierzę w szczęście” Beata Pawlikowska, Kurs pozytywnego myślenia

To również może Cię zainteresować

samolot
Czy podróż samolotem z chorym sercem jest bezpieczna?

Samolot to wygodny i szybki środek lokomocji, który jest bardzo popularny szczególnie w okresie letnim, kiedy sporo osób udaje się na wakacje. Jednak nie wszyscy mogą beztrosko korzystać z dobrodziejstwa podniebnych podróży. Osoby z chorym sercem powinny pamiętać o kilku zasadach, by móc bezpiecznie latać nawet naprawdę daleko

serce w SPA
Serce w SPA

Sauna, jacuzzi, baseny termalne czy komory do krioterapii to popularne formy poprawy samopoczucia ale także, niejednokrotnie, zdrowia. Czy służą one dobrze układowi krążenia? A może osoby z chorobami serca powinny wystrzegać się wizyt w takich miejscach? Sprawdźmy.

Zawał serca - ból w klatce piersiowej
Zawał serca – przyczyny, objawy, skutki, leczenie i profilaktyka

Zawał serca, potocznie zwany atakiem serca, a prawidłowo – zawałem mięśnia sercowego, to martwica mięśnia sercowego, do której dochodzi na skutek niedokrwienia. Niedokrwienie natomiast jest efektem zamknięcia światła (zatkania) tętnicy wieńcowej doprowadzającej krew do mięśnia sercowego.

SKRÓCONA INFORMACJA O LEKU POLOCARD

NAZWA PRODUKTU LECZNICZEGO, DAWKA I POSTAĆ FARMACEUTYCZNA: POLOCARD, 75 MG LUB 150 MG, TABLETKI DOJELITOWE. 1 TABLETKA DOJELITOWA ZAWIERA: 75 MG LUB 150 MG KWASU ACETYLOSALICYLOWEGO (ACIDUM ACETYLSALICYLICUM). SUBSTANCJA POMOCNICZA O ZNANYM DZIAŁANIU: CZERWIEŃ KOSZENILOWA, LAK (E 124). TABLETKI DOJELITOWE BARWY RÓŻOWEJ, OKRĄGŁE, OBUSTRONNIE WYPUKŁE, O LEKKO CHROPOWATEJ POWIERZCHNI, ŚREDNICY 6 MM (TABLETKI 75 MG) I 8 MM (TABLETKI 150 MG). WSKAZANIA DO STOSOWANIA: HAMOWANIE AGREGACJI PŁYTEK: •W PROFILAKTYCE CHORÓB UKŁADU KRĄŻENIA, KTÓRE GROŻĄ POWSTANIEM ZAKRZEPÓW I ZATORÓW W NACZYNIACH KRWIONOŚNYCH: ZAWAŁ SERCA; NIESTABILNA I STABILNA CHOROBA NIEDOKRWIENNA SERCA; • W PROFILAKTYCE INNYCH CHORÓB PRZEBIEGAJĄCYCH Z ZAKRZEPAMI W NACZYNIACH. PRZECIWWSKAZANIA: NADWRAŻLIWOŚĆ NA SUBSTANCJE CZYNNA LUB NA KTÓRĄKOLWIEK SUBSTANCJE POMOCNICZĄ. NADWRAŻLIWOŚĆ NA KWAS ACETYLOSALICYLOWY WYSTĘPUJE U 0,3% POPULACJI, W TYM U 20% CHORYCH NA ASTMĘ OSKRZELOWA LUB PRZEWLEKŁA POKRZYWKĘ. OBJAWY NADWRAŻLIWOŚCI: POKRZYWKA, A NAWET WSTRZĄS, MOGĄ WYSTĄPIĆ W CIĄGU 3 GODZIN OD PRZYJĘCIA KWASU ACETYLOSALICYLOWEGO. NADWRAŻLIWOŚĆ NA INNE NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE, PRZEBIEGAJĄCA Z OBJAWAMI TAKIMI JAK: SKURCZ OSKRZELI, ZAPALENIE BŁONY ŚLUZOWEJ NOSA, WSTRZĄS. ASTMA OSKRZELOWA, PRZEWLEKŁE SCHORZENIA UKŁADU ODDECHOWEGO, GORĄCZKA SIENNA LUB OBRZĘK BŁONY ŚLUZOWEJ NOSA, GDYŻ PACJENCI Z TYMI SCHORZENIAMI MOGĄ REAGOWAĆ NA NIESTEROIDOWE LEKI PRZECIWZAPALNE NAPADAMI ASTMY, OGRANICZONYM OBRZĘKIEM SKÓRY I BŁONY ŚLUZOWEJ (OBRZĘK NACZYNIORUCHOWY) LUB POKRZYWKA CZĘŚCIEJ NIŻ INNI PACJENCI. CZYNNA CHOROBA WRZODOWA ŻOŁĄDKA I (LUB) DWUNASTNICY ORAZ STANY ZAPALNE LUB KRWAWIENIA Z PRZEWODU POKARMOWEGO (MOŻE WYSTĄPIĆ KRWAWIENIE Z PRZEWODU POKARMOWEGO LUB UCZYNNIENIE CHOROBY WRZODOWEJ). ZABURZENIA KRZEPNIĘCIA KRWI (NP. HEMOFILIA, CHOROBA VON WILLEBRANDA, TELANGIEKTAZJE, TROMBOCYTOPENIA) ORAZ JEDNOCZESNE LECZENIE LEKAMI PRZECIWZAKRZEPOWYMI (NP. POCHODNE KUMARYNY, HEPARYNA). CIĘŻKA NIEWYDOLNOŚĆ WĄTROBY LUB NEREK. CIĘŻKA NIEWYDOLNOŚĆ SERCA. OSTATNI TRYMESTR CIĄŻY. NIEDOBÓR DEHYDROGENAZY GLUKOZO-6-FOSFORANOWEJ. DNA MOCZANOWA STOSOWANIE U DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU PONIŻEJ 16 LAT, ZWŁASZCZA W PRZEBIEGU INFEKCJI WIRUSOWYCH, ZE WZGLĘDU NA RYZYKO WYSTĄPIENIA ZESPOŁU REYE’A. Z WYŁĄCZENIEM WYJĄTKOWYCH SYTUACJI, TAKICH JAK CHOROBA KAWASAKI. STOSOWANIE JEDNOCZEŚNIE Z METROTREKSATEM W DAWKACH 15 MG/TYDZIEŃ LUB WIĘKSZYCH ZE WZGLĘDU NA MIELOTOKSYCZNOŚĆ. PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: PFIZER CORPORATION AUSTRIA GMBH, FLORIDSDORFER HAUPTSTRASSE 1, 1210 WIEDEŃ, AUSTRIA.

ROZWIŃ